Czym są copywritingowe wskazówki? Jakimi zasadami kierują się copywriterzy? Oto kilka porad dla początkujących!
Warto interesować się copywritingiem i sztuką pisania tekstów. To na pewno pomoże Ci w budowie odpowiedniej oferty. Jak Ty uczysz się pisać dobrze swoje teksty w ofertach, blogach czy opisach na sklepie internetowym? Jakie działania ma podjąć klient? Jak możesz go zaprowadzić z czytania oferty do działania? Jak Ty możesz zachęcić do działania? Jak copywriting i marketing Ci w tym pomoże? Jak możesz się wyróżnić na tle konkurencji?
Jakie są copywritingowe wskazówki?
Co warto wiedzieć o copywritingu? Masz jakieś wskazówki dla innych? Jeśli tak, to napisz je w komentarzu! Ucz się pisania dobrych ofert lub zlecaj to, ale i tak musisz poznać podstawy, aby kontrolować innego copywritera. Jednak warto nauczyć się pisać dobre strony sprzedażowe samemu. Jakie Ty masz wskazówki? Na co Ty zwracasz uwagę?
Mów do mnie!
Wiele ofert popełnia ten błąd. Nie mówią one do jednej osoby a do wielu. Trzeba to zmienić, bo przed monitorem czy ulotką zazwyczaj jest tylko jedna osoba. Oferta powinna być do czytelnika! Dlatego używaj słów typu „Ty”, „Twoje” itp. Pisz z perspektywy czytelnika o jego problemach. Pisz tak, jakby ktoś stał przed Tobą i mówił do niego. Warto kierować się do czytelnika jak do przyjaciela, który potrzebuje pomocy. To bardzo pomaga w pisaniu i tworzeniu treści dla ludzi. Pisz jak do kogoś ważnego dla Ciebie… Do kogo piszesz swój tekst i reklamę? Jak poznasz swojego klienta i co zrobisz, aby zachęcić go do działania? Jak dopasujesz tekst? Mów, jak do przyjaciela, któremu chcesz pomóc! Wezwanie do działania to klucz!
Sprzedajesz!
Celem każdej oferty jest sprzedaż, a wielu copywriterów o tym nie pamięta. Tutaj też warto wyobrazić sobie, że ktoś obok Ciebie stoi i z nim rozmawiasz. Napisz ofertę jakbyś do kogoś mówił, czy coś tłumaczył. Nie jest to zawsze proste, ale trzeba mieć przed oczami problemy ludzi. Trzeba pokazać im, że masz dla nich dobrą ofertę i że można Ci zaufać. Do czego ma zachęcić Twoja oferta? Co chcesz sprzedać? Jakie emocje chcesz ogarnąć i jak zachęcić do zakupu czy zapisania na newsletter? CEL jest ważny!
Nagłówek!
Ma on zmotywować czytelnika do przeczytania tekstu. Trzeba często długo nad nim pomyśleć. Zrobić burzę mózgów czy wejść skórę klienta i pomyśleć co go motywuje. To bardzo ważne i nie można o tym zapominać. Takie proste copywritingowe wskazówki są bardzo ważne. Nie możesz zapominać o dobrym nagłówku i o jego testowaniu. Nie jest to takie proste, więc trzeba włożyć w testowanie dużo pracy i zaangażowania. Jak wzbudzić uwagę klienta? Masz na to pomysł?
Wezwanie do akcji!!
Takie zamknięcie sprzedaży w copywritingu to właśnie wezwanie do akcji (call to action). Warto więc napisać sobie takie wezwanie na początku, żebyś wiedział, jaki jest cel napisanego tekstu. Używaj zawsze tego wezwania, żeby czytelnik wiedział, do czego dążysz i co ma zrobić po przeczytaniu tekstu. To bardzo ważne, aby klient wiedział, co ma zrobić…
Sprzeciw!
Każdy, kto zaczyna czytać ofertę, myśli na pewno ma jakieś obiekcje. Czy to, co czyta, jest dla niego, czy zadziała to co czyta? Takie coś ma każdy. Trzeba temu zapobiec w każdej ofercie. Każdy ma jakieś zastrzeżenia, ale trzeba je pokonać i pokazać, że Twoje rozwiązania są najlepsze.
Pisz, jakbyś mówił!
Tego chyba nie trzeba tłumaczyć. Pisz jakbyś mówił do innej osoby. Pisz naturalnym językiem, bez zbędnych udziwnień. To proste copywritingowe wskazówki, ale wiele osób o tym zapomina. Warto pisać prosto i z sensem. Bez zbędnych udziwnień.
Gramatyka!
Pisz prostymi słowami i oczywiście bez błędów. Najgorsze są błędy ortograficzne, bo to obniża wartość oferty. Sprawdzaj tekst w jakimś edytorze tekstu i daj komuś go przeczytać, aby poprawił ewentualne błędy.
Uważaj na język!
Postaraj się, aby słownictwo nie było zbyt trudne. Niech oferta nie wygląda jak pseudomarketingowa gadka. Takie coś się nie uda, bo klient szybko przestanie czytać dalej, gdy nie będzie nic rozumiał. Ma być prosto i skutecznie.
Uważaj na kopiowanie!
Jeżeli gdzieś usłyszałeś fajny tekst reklamowy i chcesz go użyć, to najpierw sprawdź, czy nadaje się on do Twojego tekstu. Kopiowanie dobrych pomysłów jest użyteczne, ale nie przesadzaj z tym.
Krótko!
Jeżeli możesz coś napisać krócej to, to zrób. Lepiej niech będzie krócej niż za długo. Pokaż to co chcesz zaoferować i nic dłużej. Długie teksty męczą.
Niech używają wyobraźni!
Co dodać, żeby klient użył wyobraźni? Oczywiście historie, pytania i inne tego typu rzeczy. Używaj słów: „Wyobraź sobie” i innych tego typu.
Długość!
Wiele osób mówi, że długi tekst nie działa. Na pewno działa jeśli jest ciekawie napisany i nie męczy czytelnika. Pisz jednak krótkimi zdaniami. Jeżeli możesz napisać coś krócej, to zrób to bez zastanowienia.
Troszcz się!
Niech klienci myślą, że Ci na nich zależy i że możesz im pomóc. Pytaj się o ich problemy i opinie na dany temat.
Pamiętaj!
Po napisaniu kawałka wejdź w skórę osoby czytającej. Co pomyśli na temat tego tekstu? Czy wiesz, co masz zrobić, aby przeczytać cały tekst?
Odpowiednia czcionka!
Dany tekst musi się dobrze czytać. Nie używaj więc dużej ilości różnych czcionek czy ich wielkości. Tekst ma być przejrzysty.
Case study/analiza przypadku
Dodawaj do Twojej oferty opinię innych ludzi, którym pomogłeś. Taki dowód społeczny bardzo pomaga w decyzji wielu osób.
Cel!
Musisz dowiedzieć się, do kogo kierujesz swój tekst. Bez tego nawet nie zaczynaj pisania. Musisz dostosować język pisania i jego styl. To wszystko ma znaczenie.
Korzyści
Skupiaj się na korzyściach, a nie cechach produktu. To jest różnica, ludzie chcą korzyści, a nie cech. Chcą tego czegoś, co daje im produkt. To może być więcej pieniędzy czy dynamiczny rozwój.
Nie ma „ale”…
Nie ma proszenia ludzi o to, żeby coś kupili. Trzeba im to dosadnie powiedzieć. To ma być mocne wezwanie do akcji.
Mailowo!
W mailach także musisz zwracać się na TY, nie do grupy osób, ale do jednostki.
Za niedługo będzie druga część! Zapraszam.
Jakie Ty masz copywritingowe wskazówki? Jak wykorzystasz swoją historię? Jak zbudujesz relację? Czym zaciekawisz swojego klienta? Używaj słów, które napędzają do działania. Wezwanie do akcji to podstawa w każdej ofercie! Czy pokazujesz korzyści? Czy masz dobrą gwarancję i zachęcasz do kupna poprzez unikanie ryzyka klienta? Pokaż wartość!
Co byś do tego dodał?