Jakie najczęściej popełniamy błędy w marketingu, które spowalniają rozwój Twojego przedsiębiorstwa? Jest ich wiele. Ja spróbuję przedstawić ich kilka. Zapraszam do czytania!
Co warto wiedzieć o marketingu i jakich błędów przestrzegać? Co zrobić, aby osiągnąć swoje cele marketingowe? Co zmienisz w swojej działalności, aby mieć pierwsze sukcesy na swoim koncie? Zastanów się, czy nie popełniasz tych błędów!
Jakie są podstawowe błędy w marketingu?
Źle dobrany rynek. Czyli to co popełnia wiele osób. Musisz wiedzieć do kogo kierujesz swoją ofertę. Źle dobrany rynek nie pozwoli Ci po prostu na rozwój. Będziesz się męczyć pisząc oferty do źle dobranego rynku. Musisz wiedzieć więc do kogo kierujesz swoje produkty czy usługi i to dokładnie. Musisz wiedzieć wszystko o swojej branży. Znajdź problemy tego rynku i je rozwiąż. Poznaj dokładnie czego klienci oczekują od Ciebie. Zastanów się dobrze czy kierujesz swoja ofertę do dobrej grupy ludzi.
Słabe cele, które nie motywują. Mając swój biznes powinieneś wiedzieć co kieruje Twoimi poczynaniami. Inaczej szybko się wypalisz i Twoja praca stanie się nudna. Poznaj swoje cele, które chcesz osiągnąć w swoje firmie. Takie szczere powiedzenie sobie co Cię motywuje daje naprawdę kopa. Bez celu jest nudno i motywacja jest mniejsza. To motywacja napędza każdego człowieka. Powinieneś ja znaleźć w Twoim biznesie.
Brak unikalnej propozycji sprzedaży (USP – unique selling proposition). Powinieneś mieć taka unikalną ofertę, która będzie Cię wyróżniała spośród innych przedsiębiorstw. Znajdź w swojej firmie to coś co jest inne niż u innych. Każda firma powinna mieć takie USP. To naprawdę pomaga w rozwoju firmy. Pomyśl i zapisz wszystko co wyróżnia Cię od innych. Usiądź nad kartką i pomyśl tak szczerze. Ile tego jest? Mało, dużo? Oby tego było jak najwięcej, żeby Twoja firma się rozwijała.
Zła optymalizacja. Jeżeli masz stronę internetową to powinieneś ją pozycjonować na frazy, które Cię interesują. Internetowe dojście do klienta jest też bardzo ważne. W Internecie masz ogrom klientów do znalezienia i warto także zająć się internetowymi aspektami biznesu. Optymalizuj stronę pod wyszukiwarki, bo się to opłaca. Warto zlecić to jeżeli się na tym nie znasz.
Źle dobrana grupa docelowa. Powinieneś widzieć wszystko o klientach. Aby się o nich coś dowiedzieć możesz przeprowadzić na przykład ankietę. Dowiedz się w różny sposób kim jest Twój klient. Ile ma lat, ile zarabia, gdzie mieszka, co jest dla niego ważne, czy ma rodzinę, co robi w wolnym czasie. Na początku na pewno będzie to trudne do znalezienia, ale wraz z rozwojem firmy na pewno będziesz widział kim są klienci i na co zwracają uwagę. Warto wiedzieć kim są Twoi klienci, aby lepiej dopasować do nich ofertę.
Brak kreatywności. Testuj swoje pomysły. Nie bój się wdrażać w firmie nowych rozwiązań. Kreatywność to najlepsza rzecz, jaką dostaliśmy. Nie bój się być pomysłowy i kreatywny. Zapisuj różne pomysły na kartkach czy w notatniku zaraz po wpadnięciu na pomysł. Bo sam wiem, że jeżeli nie zapiszę natychmiast tego co wymyśliłem to zaraz zapomnę. I tak się zdarza, że nie napisze niczego i potem to ucieka i nie przypominam sobie tego później. Bądź więc kreatywny i nie poddawaj się szybko. Super pomysły przychodzą często w różnych momentach i warto mieć coś do notatek czy to telefon czy mały notatnik.
Potrzeba dużych pieniędzy do tego. To chyba najgorszy strzał w stopę jaki możesz sobie zafundować. Zawsze da się coś zrobić taniej lub lepiej. Nie zawsze potrzeba dużych pieniędzy. Nie neguj każdego pomysłu bo jest za drogi. Czasem dobre pomysły są tanie i nie wymagają dużych nakładów pieniędzy. Może mała inwestycja okaże się marketingowym strzałem w dziesiątkę? Próbuj nowych rzeczy i testuj ciekawe pomysły.
Brak gromadzenia opinii klientów. Musisz wiedzieć czy produkt czy usługa ma dobrą lub złą opinie. Powinieneś wiedzieć dlaczego dany produkt się sprzedaje się lub nie. Zbieranie opinii pomaga w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Wiedząc co robisz dobrze a co źle, to jest to skarb, który musisz odkopać! Nie myśl, że wszystko w Twojej firmie dział super. Zawsze jest coś do poprawy. Zawsze można coś zrobić lepiej. Staraj się zdobywać opinie także po to, aby mieć dowód społeczny dla innych klientów, czy warto u Ciebie kupować. Opinie innych ludzi na temat Twoich produktów są bezcenne!
Nie musisz być pierwszy. Wiele osób mówi, że musisz być we wszystkim pierwszy, żeby zdobyć rynek. To nieprawda! Pierwszy nie znaczy lepszy! Możesz przecież coś robić w późniejszym terminie a robić to lepiej lub taniej. Nie ważne jest kto jest pierwszy. Jakie są inne błędy w marketingu?
Testuj co się da. Wiele osób nie testuje niczego a potem mówi, że coś nie działa. Każdy pomysł, nawet ten zaczerpnięty od innych trzeba przetestować u siebie. Niekoniecznie wszystko Twojej firmie musi działać tak samo jak u konkurencji. Wszystko wymaga testowania. Nie możesz na głupiego robić to co konkurencja, tylko dlatego że ona tak robi. To duży błąd i musisz go unikać zawsze. Nie ma to jak robić coś co nie przynosi efektów.
Ustalaj priorytety działania. Nie rób wszystkiego w jednym czasie. Takie działanie nie ma sensu. Musisz po prostu wiedzieć co w Twojej firmie jest w danym czasie najważniejsze. Powinieneś wiedzieć co masz robić najpierw a na czym skupić się potem. Robienie kilku rzeczy na raz nie przynosi efektów. Sam tak często robię a potem mam tyle do roboty, że nie jestem w stanie zrobić wszystkiego w ciągu dnia. Posiadaj 2-3 projekty promocji i ich się trzymaj. Gdy je zakończysz to rozpocznij nowe. Nigdy nie rób wszystkiego na raz, bo się pogubisz i nic nie zrobisz mając tyle na głowie.
Złe kopiowanie innych. Nie rób wszystkiego to co konkurencja. Nie każda rzecz, która działa u innych musi działać u Ciebie. Każdy pomysł konkurencji trzeba najpierw przetestować na małej grupie osób i sprawdzić czy działa. Nie kopiuj i nie rób czegoś tylko dlatego, że robi to inne przedsiębiorstwo. Pamiętaj o tym. Nie co tracić pieniędzy na coś coś nie działa?
Zła oferta. Bez dobrej oferty nie warto wchodzić do danej niszy. Wszystko musi być dobrze zaplanowane. Oferta ma być świetna i tyle. Postaraj się dobrze ofertę przetestować.
Masz coś do dodania? Napisz w komentarzu? Jakie widzisz błędy w marketingu?
Jakie błędy popełniasz?