Analiza SWOT, czyli co takiego możesz u siebie ulepszyć?

Ważna jest, aby podczas strategicznego planowania w swojej firmie wziąć pod uwagę analizę SWOT. Analiza SWOT pozwala Ci na zminimalizować słabości Twojej firmy i zmaksymalizować jej dobre strony.

Podstawowa analiza SWOT

Możesz zrobić taką analizę podczas jakiejś sesji brainstromingu (burzy mózgów) wraz ze swoimi współpracownikami lub samemu. Możesz podzielić kartkę na 4 części:

Strengths (Mocne strony)

Weaknesses (Słabe strony)

Opportunities (Możliwości)

Threats (Zagrożenia)

Następnie zacznij wypełniać listę. Nie ma chyba nic prostszego. Ale nie bagatelizuj tego ćwiczenia, bo jest ono bardzo pomocne i można się dużo dowiedzieć o swoim biznesie jak i innych biznesach. Zacznij to ćwiczenie na spokojnie.

Mocne strony

Wypisz wszystko co Twoja firma robi dobrze lub bardzo dobrze. Co może Cię wyróżniać na tle konkurencji? Jakie zalety ma Twój biznes, których nie mają inne firmy? Co masz u siebie, czego nie ma konkurencja? Co takiego masz w sobie, że klienci przychodzą do Ciebie, a nie do konkurencji? Czym możesz się wykazać w danej niszy? Jakimi produktami możesz się wyróżnić? Co możesz zrobić lepiej? Jak możesz pokazać, że jesteś lepszy? Co doceniają klienci? Co możesz jeszcze zaoferować ludziom? Jaką wartość dać i co poprawić w życiu klientów? Zastanów się dobrze nad tymi pytaniami i zadawaj sobie kolejne, bo jest ich dużo więcej!

Słabe strony

Wypisujesz wszystko z czym się zmagasz w firmie. Na co narzekają klienci? Jakich potrzeb nie zaspokajają Twoje produkty czy usługi? Co robisz na obecną chwilę źle? Co warto poprawić? Jakie rzeczy możesz poprawić, aby były jeszcze lepsze? Co nie wychodzi? Co nie działa tak, jak powinno? Co warto zmienić, aby mieć więcej efektów? Jakie rzeczy nie działają?

Możliwości

W jakich obszarach nie wykorzystujesz swoich możliwości? Spróbuj te możliwości z czasem zamienić w zalety swojej firmy. Postaraj się, aby tak było, że każda możliwość zamienia się w mocne strony. Jakie masz możliwości w danym czasie i co warto wiedzieć na ich temat? Co warto mieć u siebie w firmie i co warto przetestować? Co możesz jeszcze wdrożyć w swoim biznesie? Co robi konkurencja, a co Ty możesz zrobić lepiej? Co warto jeszcze zrobić, aby klienci byli zadowoleni?

Zagrożenia

Pomyśl, co może zniszczyć Twój biznes? Może konkurencja będzie silniejsza? Jakie masz ogólne problemy z którymi się borykasz? Co sprawia Ci najwięcej kłopotów i trosk? Zastanów się na chwilę nad tym! Co sprawi, że Twój biznes nie ogarnie dobrej oferty? Co zrobisz, gdy nie wbijesz się w niszę? Co zrobisz, gdy źle sprawdzisz nisze i ludzie nie będą kupowali? Musisz sobie to wszystko przemyśleć i pokonać te zagrożenia.

Nie musisz robić analizy SWOT jedynie swojej firmie. To także świetny sposób na analizę konkurencji. Pamiętaj o tym i zastosuj u każdego konkurenta. Pozwoli Ci to na lepsze poznanie rynku i może swoich klientów. Nie przepuść takiej szansy.

A Ty? Zrobiłeś analizę SWOT swojej firmy? Do jakich wniosków doszedłeś? Jak analiza SWOT Ci może jeszcze pomóc?

 

1 Comment

  1. Marketer Internetowy10 października 2016

    Jak Ty działasz z analizą SWOT?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Scroll to top