Jak obserwujesz konkurencję? Co robisz, aby lepiej ją poznać?
Obserwacja wymaga czasu, wymaga wiedzy, jak to robić dobrze. To rzecz, na której powinieneś się skupić. Ale nie ma co ciągle jej sprawdzić. Trzeba robić swoje, tworzyć treści i promować się w Internecie.
Jak obserwujesz konkurencję?
Już chyba w większości nisz będzie jakaś konkurencja. Jedna będzie działać lepiej, a druga gorzej. Jakie usługi i produkty ma Twoja konkurencja w danej niszy? Jakie oni dostarczają rozwiązania? Z czym konkurują z innymi? Jak możesz do siebie przyciągnąć klientów konkurencji? Warto szukać rozwiązań, które sprawią, że będziesz działać lepiej od konkurencji. Jak oni się rozwijają w niszy i co robią, że są konkurencyjni? Jak myślisz? Jakie cele ma konkurencja? Na pewno obserwacja da Ci wiele korzyści. Dzięki temu, że znasz konkurencję, możesz coś zmienić w swojej ofercie, aby być lepszym.
Najpierw dobrze poznaj ludzi w danej niszy i to, jakich rozwiązań szukają. Jakie potrzeby ma Twoja grupa docelowa? Co możesz zmienić w życiu swoich klientów? Jak im pomożesz przejść z punktu A do B? Poznaj dobrze klientów, aby zobaczyć, dlaczego idą do konkurencji, a nie do Ciebie… na tym się skup przy obserwacji. Zobacz, co masz gorszego w swojej marce, że nie wchodzą na Twoją ofertę, tylko na konkurencyjną? Czym się wyróżnia konkurencja przy budowaniu bazy klientów? Może sam stań się klientem i zobacz, co oferuje konkurencja. Zobacz, jaki mają proces zakupu i to, jak traktują klienta po zakupie. Jakie oczekiwania spełnia konkurencja, a jakie Ty?
Jedno jest dobre przy konkurencji… wiesz, że jest jakiś rynek do zdobycia, w którym są ludzie z problemami. Jeżeli są inne marki, to oznacza, że nisza jest do obserwacji. Czym wyróżnia się konkurencja, a czym Ty? Jak konkurencja inspiruje do działania, a dlaczego Ty nie masz sprzedaży? Czy inne marki rozwijają swoją ofertę, czy mają ciągle taką samą? Jak myślisz, dlaczego oferta innych marek działa, a Twoja nie? Musisz się dostosować do tego, że konkurencja jest lub że się pojawi. Dlatego ciągle trzeba obserwować branżę, której działasz. Twój swoją pozycję na rynku i pokaż, że masz lepsze metody na sukces!
Możesz analizować konkurencję poprzez SWOT. Porównać się do innych marek w niszy. To też dobry sposób na sprawdzenie, jak myśli konkurencja. Sprawdzaj ich proces zakupu i to, jaką ma ofertę. Jakie opinie mają klienci innych firm w danej niszy? Zobacz, jak działają na blogach i mediach społecznościowych? Jak obsługują klientów? Ile mają komentarzy i jaka jest ich aktywność w Internecie? Obserwuj całą działalność innych marek i sprawdź, co Tobie brakuje? Nie musisz kopiować konkurenci, ale sprawdzanie ich działalności da Ci wiele wskazówek co do tego, co możesz poprawić w swoich działaniach. To wiele pracy na starcie, ale lepiej dobrze zbadać nisze, zanim zaczniesz w niej działać. Szkoda czasu na nisze, na których nie masz budżetu czy czasu, aby się rozwijać. Musisz sobie zaplanować to, co chcesz zacząć sprawdzać u innych marek. To praca, którą warto zrobić, aby potem nie tworzyć produktu, który nie działa lub nie ma nagle sprzedaży. Na Twoje rozwiązania musi być popyt! To, że coś stworzysz, nie oznacza, że się to sprzeda!