Warto mieć listę kontrolną! Warto, bo przez lata mojej pracy w marketingu i sprzedaży i całym blogowaniem, nie korzystałem z list kontrolnych.
Myślałem, że to dla początkujących i dla tych, co nie posiadają kreatywności. Myślałem, ze to zbędne działanie. Ale chyba przez te wszystkie lata się myliłem… i to bardzo!
Każde działanie online powinno posiadać listę zadań. Nawet samo wysłanie newslettera wymaga od Ciebie rzeczy, które trzeba zrobić przed. Może się okazać, że w liście promocyjnym zapomniałeś dodać wezwanie do akcji. Może przez kilka dni czy tygodni tego nie zauważyłeś i Twoje maile nie były skuteczne? Potem ludzie piszą maile, że coś nie działa, a Ty łapiesz się za głowę!
To powinno pokazać Ci, że warto jest mieć checklistę w swoim ebiznesie. To sprawia, że Twoje działania to nie chaos! Dzięki temu jesteś spokojny i działasz produktywnie!
Czym jest lista kontrolna?
To proste! TO LISTA! I tyle!
To jest bardzo prosta lista rzeczy do zrobienia czy sprawdzenia! To jest usystematyzowany i sprawdzony algorytm działania, który zapisujesz sobie w notatniku czy dokumencie. Musisz mieć przed sobą swój plan konstrukcyjny. Musisz zacząć od fundamentów, a następnie budować ściany i dach. To daje Ci gwarancję działania i skuteczności w swoich pracach online.
W biznesie też budujesz dom. To Twoje treści na bloga czy kampanie produktowe. Lista rzeczy do zrobienia to taka kontrola budowy swojej marki. To zabezpieczenie Twojej kreatywności i tego, jak działasz online. To pozwala Ci na to, aby zbudować naprawdę solidną budowlę. Dzięki temu możesz zaufać swojej pracy i temu, że sobie poradzisz w kolejnych etapach sukcesu. Bez listy masz zapchany umysł i masz otwarte tysiące pomysłów. Z listą zamykasz wszystkie karty i zostawiasz jedną, najważniejszą. Masz wtedy czysty i prosty plan działania. Mózg odpoczywa i skupia się an wykonaniu pracy. To jest ważne, aby mieć przestrzeń dla sukcesu i na to, by umysł nie był przeciążony!
Od lotniskowca po Twój blog?
Zobacz, ile list kontrolnych jest w lotnictwie? W medycynie? Tam nie ma błędu! To nie raz może kosztować życie innych! Piloci czy lekarze odhaczają kolejne punkty przed zaczęciem pracy. To nie przez to, że są głupi, ale umysł nie raz pomija oczywistości i trzeba go wspomagać. Twoje pomyłki na blogu czy w email marketingu też wpływają na Twoje zarobki.
Nie raz jest tak, że tworzysz coś na bloga czy media społecznościowe i nagle myślisz o hashtagach, czy odpowiednim tytule… i nagle masz paraliż! Nie wiesz, czy zrobiłeś wszystko… Jesteś wtedy mniej efektywny, bo zajmujesz swój umysł głupotami, zamiast działaniem. Zawsze, gdy coś publikujesz, to warto odhaczyć listę!
Twój mózg nie może być ciągle obciążony! Im więcej obciążenia, tym mniej wydajny jesteś. Dzięki liście jesteś skupiony na tym, co ważne w danej chwili. Dzięki listom możesz ulepszyć swoje kampanie reklamowe, bo wiesz, co po kolei robić, aby być coraz bardziej skutecznym. Twoja lista ciągle wymaga poprawy i tego, co w danej branży działa. Tworzysz sobie standardy i procesy, dzięki czemu jesteś skuteczny!
Dzięki checkliście możesz podzielić plan na mniejsze cele. Możesz chcieć napisać ebooka, ale to dla Ciebie za dużo? Napisz sobie listę 50 rzeczy do zrobienia, aby go stworzyć! Najpierw możesz poszukać problemu, potem tytułu ebooka i każdy rozdział po kolei… Potem odhaczasz punkty i masz małe zwycięstwa, które przybliżają Cię do celu! Masz wtedy satysfakcję z działań online. Czujesz ten przypływ motywacji? Że możesz osiągnąć naprawdę dużo każdego dnia?
Gdzie lista kontrolna zrobi robotę?
Może ona działać na wielu obszarach Twojego internetowego imperium. Na stronie sprzedażowej, do automatyzacji, czy Twoja kampania sprzedażowa i integracja z płatnościami działa, do newslettera, pisania wpisów na bloga czy social media, do pracy nad technicznymi aspektami blogowania. Jest tego ogrom i w każdym procesie, warto mieć swoje listy kontrolne! Chodzi o to, aby wyjąć to wszystko z głowy i mieć to zawsze przed sobą w danej czynności!
Jak zbudować swoją listę kontrolną?
Najlepiej je pisać pod siebie. Bo listy innych ludzi mogą wspomóc Twoją pracę, ale nie muszą pasować do Ciebie i Twojego stylu pracy i narzędzi, z których korzystasz! Najpierw musisz ogarnąć chaos i zobaczyć, co zaprząta Ci głowę Wypisuj sobie każdy element, gdzie możesz wdrożyć listę. To podstawa an start, surowa lista na początek.
Potem pomyśl, gdy skończysz działanie, co poszło nie tak? O czym ciągle zapominałeś? Co sprawiło, że kampania czy mail nie zadziałał? Czego zapomniałeś? Co mogłeś lepiej zrobić? To kolejny ważny etap Twojej listy! Potem uporządkuj, co po kolei robiłeś? Jakie KONKRETNE działania podjąłeś, aby cały system działał? Bez ogólników, tylko proste i jasne dla Ciebie działania. Potem napisz sobie w dokumencie, cały proces pracy. Możesz to także zrobić w specjalnych narzędziach online. Wybór należy do Ciebie i tego, jak lubisz pracować! Na końcu zawsze zmieniaj wszystko podczas pracy i przetestuj u siebie. Pytaj, czego brakuje i co jeszcze może usprawnić Twoją pracę?
Najtrudniejsze są początku, ale listy kontrolne bardzo ułatwiają pracę. Pamięć jest zawodna, więc trzeba się wspomagać innymi narzędziami. Dzięki temu oczyszczasz umysł przed zbędnymi myślami i działasz skutecznie. Czy według Ciebie, warto jest mieć listę kontrolną?