Blogowanie przeszło ewolucję i dojrzało! Zgadzasz się z tym?
Jakie blogi Ty kojarzysz? Jakie czytasz regularnie? Kiedy ostatnio przeczytałeś coś na blogu? Czy czytasz cały teksty, czy tylko go skanujesz? Wiele osób czyta blogi, ale przeszły one transformację i wyszły z tego mocniejsze. Pierwsze blogi były o głupotach. Pisało się o życiu i o swoich przemyśleniach. Pisało się dla siebie i dla frajdy.
Czy blogowanie przeszło ewolucję?
Pierwsze blogi były proste. Rozwijały się serwisy, które umożliwiały blogowanie. Przy forach internetowych, to blogowanie było bardziej osobiste. Ale tutaj i tutaj rozwijały się społeczności. Na blogach pisało się o jedzeniu, o podróżach, o dramatach życia. Bez planu publikacji i kalendarza treści. Osoba pisząca była jak gazeta, ale autor był zarówno dziennikarzem, jak i redaktorem czy wydawcą. I tak rozwinęła się blogosfera.
Dzisiaj blog to nie tylko hobby, ale potężne narzędzie marketingowe. Blogowanie dla wielu stało się biznesem. Blogi dzisiaj są źródłem marketingu treści. Blogi mają za zadanie przyciągnąć czytelnika i zachęcić go do zakupu produktu czy usługi. Blog to magnes na leady, gdzie poprzez dobre treści ludzie zapisują się na newsletter. To bardzo przemyślana strategia w tych czasach.
Kiedyś wystarczyło pisać… dzisiaj trzeba pisać dobrze i z planem. Jeżeli czytelnik widzi, że chcesz go oszukać, to nie zaufa i nie zbudujesz dzięki temu społeczności. Google też jest mądre i byle jakie treści dzisiaj nie przejdą! Przez jego aktualizacje wiele słabych blogów polega. Dzisiaj, jako bloger, jesteś marketingowcem, sprzedawca, dawcą treści i copywriterem i tak dalej. Blogowanie bardzo się rozwinęło. Trzeba budować treści, które jest dobrze skanować i czytać.
Blogi przeszły transformację przy mediach społecznościowych. Nie żyją one tak krótko jak w tych mediach. Blogi mogę pracować na Twoją sprzedaż latami. Takie ponadczasowe blogi żyją bardzo długo, a treści, które są filarem bloga, mogą dawać wartość dla wielu osób. Artykuły pracują dla Ciebie ciągle. Dobry wpis sprzed kilku lat, może dawać ludziom wartość codziennie!
Dzisiaj bloger to człowiek wielu talentów.
Pisze artykuł czy prowadzi newsletter. Może też nagrywać podcast, robić rolki oraz budować społeczność na newsletterze. To wszystko dzisiaj jest blogowaniem. Ty jesteś autorem i masz swoje zasady i nikt nagle nie może Ci wyłączyć profilu, jak w mediach społecznościowych. A co z blogowaniem i sztuczną inteligencją? Na pewno zmieni to w jakiś sposób blogosferę. Na pewno pomoże to w szybszym znalezieniu pomysłów na nowe artykuły. Sztuczna inteligencja może wiele zmienić, ale także pomóc w codziennym blogowaniu (napisać szkic, zrobić badanie tematu wpisu, ogarnąć nagłówki i tak dalej). Jednak to Ty dajesz temu blogu serce i ma on Twój unikalny styl i ton. Warto pisać z emocjami i z autentycznością!
Ludzie kupują od ludzi. Nie produkty, czy usługi. Dzięki Tobie Twój blog ma dusze i Twoją szczerość. Tego nie da się podrobić! Możesz sprzedawać wiele rzeczy na blogu, ale zrobisz to tylko dzięki zaufaniu Twojej społeczności! Marka osobista to strategia. Czytelnicy chcą wiedzieć, z kim mają do czynienia! To, kim jesteś i co robisz w Internecie.
Jak zarabia dojrzały blog?
Przejdźmy do konkretów! Pieniądze w blogowaniu… skąd się biorą? Czas to pieniądz i pisanie bloga go wymaga. Ale dobrze prowadzony blog to inwestycja, która zwróci Ci się wiele razy w ciągu Twojej kariery blogera! Jakie są sposoby na zarabianie na blogu?
- Afiliacja, używasz i polecasz jakieś narzędzia, książki, kursy? Możesz je promować poprzez afiliację! Czytelnik klika, kupuje, a Ty dostajesz za to prowizję.
- Produkty cyfrowe, ebooki, kursy. Tworzysz je raz, a mogą ona na Ciebie pracować latami.
- Konsultacje i usługi, blog buduje zaufanie i społeczność. Klienci sami pytają o to, czy można kupić u Ciebie konsultacje w danym temacie.
- Reklamy i współprace, tu trzeba uważać, żeby reklamy były z dobrym zyskiem i były dopasowane do danego bloga.
Najlepszym sposobem jest łączyć to wszystko. Takie cały pakiet robi robotę i przynosi Ci zysk. To najlepszy w tych czasach model biznesowy na blogu.
Dbaj o jakoś swoich treści, bo tylko to Cię wybije w sieci. Dobrze prowadzony blog, może działać przez lata i przynosić Ci nowych czytelników i potencjalnych klientów. Ludzie szukają wartości i eksperta w danym temacie. Blogowanie może się zmieniać. Może będzie działać coś innego, ale w jakiś sposób każdy blog przetrwa, jeśli jest prowadzony systematycznie. Blog to Twoje miejsce w Internecie. Znak, że tu byłeś i chciałeś coś zmienić w danym temacie.
Czy Twoim zdaniem, blogowanie przeszło ewolucję?